28 Januari 2010

KESEDIHAN MENJADI IBADAH

Apa yang membuat anda untuk bersabar?Kenapa anda harus bersedih?Kegundahan apa yang menyelimuti anda?
Kesedihan telah berlalu dan ia merupakan ketetapan.Anda tidak akan mampu menolaknya kecuali Allah yang menjauhkannya daripada anda.
Allah s.w.t tidak akan membebani seseorang kecuali sesuai dengan kemampuannya.Begitu juga dengan kesedihan,Dia tidak akan menimpakannya pada seseorang kecuali seseorang tersebut mampu menghadapinya.

Jadikanlah musibah sebagai wadah untuk mendapatkan manfaat yang banyak.Dengan demikian,mudah-mudahan kesedihan anda boleh bernilai ibadah,maka bersabarlah atas musibah yang menimpa anda.
Kesabaran merupakan rangkaian yang tersusun daripada i
badah lain,seperti tawakkal,rela dengan keputusan Allah s.w.t dan bersyukur kepada-Nya.
Dengan demikian Allah s.w.t akan menggantikan kesedihan anda dengan kebahagiaan di dunia sebelum kebahagiaan di akhirat kelak.Ini kerana sesiapa yang memenuhi hatinya dengan rela terhadap keputusan dan ketetapan-Nya,maka dia tidak akan pernah mengeluh atas setiap musibah yang menimpanya.Demi Allah,hal ini merupakan sebahagian daripada kebahagiaan.Tidakkah anda memperhatikan wajah orang yang beriman?Bukankah wajah mereka selalu tersenyum bahagia meski dilanda bencana!
Jadilah orang yang bijak,sebab kehidupan dunia tidak selamanya mulus.Selesai satu musibah maka musibah lain pula yang akan datang menghampiri anda.

Sumber : Supaya Gelisah Bernilai Ibadah.Dr.Ibrahim fiqhy.Kemilau Publika Sdn.Bhd.


Tiada ulasan: