04 Ogos 2009

SUDAHKAH ANDA MEMBAYAR ZAKAT

Zakat adalah salah satu rukun Islam daripada yang lima. Ianya disebut selepas kalimah solat. Jika kita perhatikan,zakat disebut turutan yang ketiga atau dalam makna yang lain kedudukannya berada di tengah-tengah empat rukun Islam yang lain. Meskipun ianya disebut pada turutan yang ketiga,namun maqam atau kedudukannya di sisi Allah adalah sama tinggi dan sebaris dengan kalimah syahadah,solat,puasa di bulan Ramadhan serta haji di Baitul Allah Makkah Al Mukarramah
Azab seksaan yang amat pedih lantaran menolak Kalimah Syahadah,Solat,Puasa di Bulan Ramadhan dan juga mengerjakan haji bagi yang berkemampuan akan dirasai sama jika menolak pelaksanaan Ibadat Zakat dalam kehidupan seorang individu Muslim. Menolak kalimah syahadah,solat,puasa dan juga mengerjakan haji bagi yang mampu dalam kehidupan seseorang manusia bermakna menolak iman dalam kehidupan. Begitu jugalah sebaliknya menolak zakat dalam kehidupan adalah penafian sebesar-besarnya terhadap Iman dan Islam.

Justeru itu,untuk melengkapkan diri sebagai seorang yang sejati maka kenalah dikerjakan keseluruhan lima rukun Islam tersebut . Fenomena ini hakikatnya memang berlaku di kalangan umat Islam yang beriman dengan solat tapi tidak mahu melaksanakan Zakat sedangkan kedua-duanya di tuntut oleh ajaran agama Islam untuk disempurnakan. Setiap rukun Islam hendaklah dikerjakan keseluruhannya dan janganlah disebabkan kita merasa berat dengan Zakat maka kita tinggalkannya dan hanya melaksanakan rukun yang lain sedangkan Allah SWT menganjurkan kita menyempurnakan kesemuanya seperti mana mafhum firman Nya di dalam Al Qur'an " Masuklah kamu sekalian ke dalam Islam keseluruhannya ".

Namun begitu keistimewaan yang ada pada Zakat dalam rukun Islam amat terserlah dengan kedudukannya yang disebut dalam turutan yang ketiga. Justeru itu,tanggungjawab untuk membayar zakat bagi yang layak adalah satu kewajipan yang mana jika tidak di lakukan akan membawa kepada dosa dan tidak akan beroleh magfirah dan kasih sayang daripada ALLAH.
Semoga kita sentiasa berusaha untuk memperbaiki amalan dan penghayatan Islam dalam hidup untuk mendapatkan redha dan kasih sayang dari Allah.


Sumber : Pusat Zakat Sabah

Tiada ulasan: